Menu

30 jaar de omgeving als inspiratiebron

zondag 10 maart 2024

Wijsheid komt niet met de jaren, het is er altijd al

My god, ik heb hier zooo geen zin in! Wat leer ik hiervan? Wat doe ik hier?! Waarom moet ik naar school?! Was ik maar een hond, kat, konijn dan kon ik de hele dag slapen…

Als je als leerkracht ook maar een beetje luistert naar je leerlingen, hoor je ze ook als ze niet keihard door de gang schreeuwen. Bijvoorbeeld als ze rustig aan hun tafeltje zitten maar zich ongetwijfeld ook keihard afvragen wat het allemaal voor zin heeft?

School. Leren. Je kan toch ook gewoon een filmpje kijken?

In deze tijd van digitalisering en multiple crises op het wereldtoneel, is het voor leerkrachten soms lastig om de aandacht vast te houden. Op vragen over ‘de zin van leren’ heb je als leerkracht natuurlijk een pasklaar antwoord. “Maar”, zo weet ook de hoofdgast op ons jubileumfeestje dat we woensdagmiddag voor leerkrachten in de regio organiseerden uit ervaring, “het kan best vermoeiend zijn, steeds te moeten vertellen waarom je iets doet.” Spreker Ramon Hagedoorn tipt: “Laat je vooral helpen door onze leefomgeving in. De natuur. Leerlingen kunnen bijzonder veel leren van bijvoorbeeld de bij.” De ruim vijftig aanwezigen schoven wat rechter op hun stoel. De bij als lesmateriaal. Interessant!


Het bijeffect

Een boeiende visie op leren van de natuur volgde. Gastspreker Ramon Hagedoorn, niet toevallig ook imker en schrijver van het boek Het Bijeffect, onthulde (of herhaalde) het geheim van de meest succesvolle samenwerkers in het dierenrijk: de honingbij.

Kort samengevat: deze solitaire vliegers overleven simpel en alleen omdat ze supergoed zijn in taakgericht samenwerken aan één gezamenlijk doel. Hun doel? Eten maken. Honing. Ramon: “Het is een helder doel. Dat ze alleen uitvoeren, maar alleen samen kunnen realiseren. Dat ze, terwijl ze hun taak uitvoeren en passant zo’n beetje het belangrijkste doen voor al het leven op aarde, namelijk bestuiven en zo de natuur in leven houden, is voor de bij bijzaak.”

Honing als kennis

Van de hardwerkende honingbij naar de leerkracht en de reden waarom we daar in Gasterij Stadzigt in Naarden waren: je kan Omgevingseducatie zien als de honingraat en de honing als kennis. Als team willen wij niets liever dan jullie voeden met kennis over de natuur en onze leefomgeving. Ons doel is jullie tips geven, ontzorgen met lesmateriaal of projecten, in contact brengen met organisaties die hun kennis met leerlingen willen delen. We hebben inmiddels een enorm netwerk van aanbieders dus heb je wensen, een idee of vraag: weet ons te vinden. Of vind antwoorden met de zoekmachine op onze website.”

Hongerig naar meer

Geïnspireerd en doelgericht onderzoekend vlinderden de aanwezigen vervolgens uiteen om kennis op te doen én om een eigen schoolplan samen te stellen bij de verschillende advies- en kennistafels. Aanwezig waren natuurlijk onze partners van het Goois Natuurreservaat, de Historische kring en Dudok Architectuurcentrum en de GGD/Gezonde school met uitnodigende verhalen. En ook de korte presentaties over voedsel en erfgooiers van Michiel Korthals en het Goois Natuurreservaat maakten de leraren PO en VO hongerig naar meer kennis.

Wij hopen dat alle aanwezigen met de opgedane kennis de stap naar hun eigen praktijk kunnen maken. Twijfel je nog of heb je nog vragen? Neem contact op met Sandra, Nienke of Maya. We helpen je heel graag de wondereweg van de natuur , landschap, cultuur en duurzaamheid verder op.

Tekst: Ilse Vlaming (degroenegiraf.nl)

Naar het nieuwsarchief

Delen op social media

FacebookFacebookTweetTweetLinkedInLinkedInE-mailE-mail