Menu

Wonderwel - Waar komt mijn eten vandaan

Terug naar overzicht

In dit thema zoeken kinderen naar antwoorden op hun vragen over voedsel. Centraal staan de volgende vragen: Waar komt ons eten vandaan? Hoe is het gegroeid? Welk werk is er door boeren verzet voordat het ‘koopklaar’ in de supermarkt ligt? Ze zoeken antwoorden door deskundigen te raadplegen of door proefondervindelijk onderzoek. Ouders worden bij het onderzoek betrokken via een thuisopdracht.

Tijdens een bezoek aan een boerderij of molen ontmoeten kinderen mensen die aan de basis staan van de voedselproductie: boeren. Ze leren over de natuurlijke kringlopen waarvan boeren gebruik maken om voedsel te verbouwen. Zo is er de kringloop van de seizoenen waarin boeren zaaien, wieden, oogsten en ploegen om vervolgens weer te zaaien. Het zaadje wordt een plant, die zelf weer zaadjes draagt. Bij dieren is er de kringloop van bevruchting, zwangerschap en geboorte die de basis vormt voor de productie van vlees en melkproducten. Kinderen maken kennis met de technieken die boeren gebruiken en ervaren hoe het is om mee te werken op een boerderij.

Antwoorden op hun vragen kunnen kinderen ook vinden tijdens de techniekmiddag. Daar gaan ze aan de slag met techniek die te pas komt bij de bereiding van voedsel. Kinderen bedenken tot slot een manier om de antwoorden op hun vragen te presenteren aan ouders of andere kinderen.

Elk thema bestaat uit bouwstenen - op maat voor de school- van (gast)lessen, excursies in de eigen omgeving, techniek- en ontwerp-opdrachten voor een duurzame toekomst, lokale geschiedenis en een koppeling met de thuissituatie van de leerlingen. In overleg stellen wij samen met jullie het programma samen.

Download het lesschema en bekijk alle lesonderdelen.

Duurzame Werelddoelen

De duurzame werelddoelen zijn zeventien duurzame doelen om van de wereld een betere plek te maken. Onderstaande doelen zijn van toepassing op deze activiteit.

Aanmelden

Delen op social media

FacebookFacebookTweetTweetLinkedInLinkedInE-mailE-mail