Menu

Waterlinie: het geheime wapen - Wijdemeren

Terug naar overzicht

Op stap met de polderwachter

Er zitten veel leeractiviteiten in dit project, waar een leerkracht een keuze uit kan maken. 
   
Voor de start (over de Hollandse Waterlinie en Stelling van Amsterdam) zijn de volgende materialen beschikbaar: dvd, wandplaten waarmee de leerlingen het begin van een tentoonstelling maken, tijdbalkkaarten, de Grote Waterliniekaart, voorleesverhaal: ‘Wachtpost aan het water’. De kinderen doen zelfstandig opdrachten in het werkboek en leesboek.
Les twee gaat over de Waterlinie in je eigen omgeving. De regiokaart wordt dan opgehangen en de digitale vensterplaat laat het gebied zien met de sporen uit de Waterlinietijd en de route van de fietstocht. Dan gaat de klas in groepjes afwisselend aan de slag met een Informatieboekje en met de bronnenbank. Ze zoeken bronnen en geven de betekenis ervan. Als afsluiting formuleren ze vragen voor de polderwachter/fietsbegeleider.

In les 3 haalt de Polderwachter de klas op en fietst met hen door het Waterlinielandschap naar Fort Uitermeer. Na de rondleiding doen de kinderen een fotospeurtocht en het vlaggenroofspel.
De laatste activiteit wordt gestart met een wedstrijdquiz en voorbereiden van de tentoonstelling:  groot fort bouwen, soldatensoep koken. De kinderen  leiden hun ouders door de tentoonstelling.


Het project loopt over de geschiedenistijdvakken heen: van 1700 tot Tweede Wereldoorlog
Bij de regionale canon sluit het onderwerp aan bij venster 13. ‘Water als verdedigingsmiddel’

Aanmelden

Delen op social media

FacebookFacebookTweetTweetLinkedInLinkedInE-mailE-mail