Menu

Roef op de boerderij - Wijdemeren

Terug naar overzicht

Ga je mee met Roef?

De leerkracht begint het project met een verhaal: ‘Roef op de boerderij’ waarbij ondertussen foto’s worden getoond. Na een reflectief gesprek gaan de kinderen zelf aan de slag met opdrachten over het verhaal en ze maken een eenvoudige tijdlijn. Tijdens het werken beluisteren de kinderen een liedje. Alle meegebrachte boerenspullen worden in de volgende les besproken en in de boerenhoek neergelegd.
Les twee begint met een filmpje: koeien melken is dan de inleiding op deze les. Op het digibord bespreekt de leerkracht plattegronden vroeger en nu en foto’s van werktuigen vroeger en machines nu. De kinderen werken in tweetallen aan opdrachten, ze vergelijken de plattegronden en zoeken foto’s van werktuigen en het werk bij elkaar. Een filmpje over de Meentboerderij geeft de kinderen een idee waar ze heen gaan in de volgende les. Maar eerst bedenken ze vragen die ze aan de boerin willen stellen.
In les drie, op weg naar de Meentboerderij, passeren de kinderen de plek waar de boer eerst zijn boerderij had. Maar daar moesten huizen komen, dus de boerderij verhuisde naar de Meent. De boerin leidt de klas rond met historische foto’s  en dan gaat de klas in groepjes een circuit aan activiteiten doen (gras plukken, koe melken, waar komt mijn eten vandaan, herkauwen tellen). Het geplukte gras gaat mee naar school om te laten drogen tot hooi. In de afsluitende les reflecteert de leerkracht op wat er geleerd en beleefd is en tenslotte maken de kinderen een creatief eindwerkstuk (boerderij, hooiberg, of een poster)

 

Aanmelden

Delen op social media

FacebookFacebookTweetTweetLinkedInLinkedInE-mailE-mail