Menu

Waterlinie: het geheime wapen - Muiderberg-Muiden

Terug naar overzicht

Op zoek naar sporen van de Waterlinie

Wat was de functie van de waterlinie? Welke rollen speelden Muiderberg en Muiden daarin? Waar zie je nog sporen van de waterlinie?

Les 1 legt uit wat die waterlinie nu eigenlijk was: met een animatiefilmpje, voorleesverhaal, grote kaarten aan de muur, historische foto’s op A3, tijdbalkopdracht, en werkboekopdrachten
In les 2 komt de waterlinie dichtbij: Muiderbergse en Muidense polders stonden een paar keer onder water: met historische kaarten, internetopdracht, digitale voorbereiding op fietstocht, vragen bedenken voor de fietsgids. In de derde les gaat de groep een dagdeel fietsen door de polders met vele stopplekken bij waterlinieresten: kijken, vragen stellen, foto’s maken.
In les 4 reflecteren de kinderen a.d.h.v. een krantenartikel: wat vinden ze van erfgoed?
Om het Muiderbergse waterlinie-erfgoed wat beter te onderzoeken kan naar keuze les 5 gedaan worden. De klas stelt zelf een rondwandeling samen door eigen dorp: ze kiezen in kleine groepjes lokale waterlinie bouwwerken, zoeken informatie erbij, klassikaal afstemmen van route, aan elkaar presenteren op locatie, dus bij de gekozen bouwwerken.
Les 6: creatieve verwerkingsopdrachten naar keuze.

Het project loopt over de geschiedenistijdvakken heen: van 1700 tot Tweede Wereldoorlog
Bij de regionale canon sluit het onderwerp aan bij venster 13. ‘Water als verdedigingsmiddel’

Aanmelden

Delen op social media

FacebookFacebookTweetTweetLinkedInLinkedInE-mailE-mail